10
Pn, Maj
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:06 #46

W 1974 roku na orneckim lotnisku przeprowadzono V eliminacje Mistrzostw Polski pod patronatem mgr inż Bohdana Fryderyka Grabowskiego, pierwszego sekretarza komitetu powiatowego PZPR oraz przewodniczącego PRN w Braniewie. W komitecie honorowym zasiadał Naczelnik miasta Orneta Stefan Sarleja oraz Kazimierz Zeplin jak przedstawiciel miasta.

www.kwa-kwa.pl/strona/polska-wyscigi/ite...nacja-29091974r.html

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:46 #47

W rajdzie brał udział Andrzej Jaroszewicz, znany playboy PRL, syn premiera Jaroszewicza. Startował na samochodzie Polski Fiat 125p/Monte Carlo z teamu OBR-FSO
Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:52 #48

Militarną ciekawostką związaną z rajdem w Ornecie jest zdjęcie na którym widać koparkę frezarkową do transzei MDK-2M

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/20 22:32 #49

  • Anonim
  • Anonim Avatar Autor
Co to za maszyna? Obsługa lotniska?

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/21 20:17 #50

Anonim napisał: Co to za maszyna? Obsługa lotniska?


Konstrukcja tego buldożera oparta jest na ciągniku artyleryjskim AT-T który z kolei oparto na czołgu T 54

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/11/01 21:58 #51

Na mocy Rozkazu nr 043 z dnia 1.03.1949 r. Dowódcycy Wojsk Lotniczych (DWL) oraz R-zu nr 012 z dnia 6.05.1949 r. Dowódcycy 2 pułku lotnictwa myśliwskiego (2 PLM – znany bardziej jako 10 PLM Łask. Obecnie 32 Baza Lotnictwa Taktycznego Łask). W dniach 15.05-15.08.1949 r. 2 PLM (ówczesne lotnisko macierzyste Rakowice-Czyżyny) w ramach prowadzonych ćwiczeń (manewrów) jednostek lotniczych w północnej części kraju -został skierowany na lotnisko w Ornecie.

Lotnisko to, w tamtym czasie posiadało 800 m pas startowy i było położone w pobliżu terenów bagnistych. Infrastruktura lotniskowa została zniszczona w czasie II WŚ, a to co zostało - rozszabrowano, wszak były to przedwojenne tereny Prus Wschodnich. Pułk własnymi siłami odbudował m. in. linię telefoniczną, energetyczną i płytę lotniska. Powyższe ćwiczenia były końcową fazą szkolenia (podsumowaniem, sprawdzianem) wyszkolenia bojowego prowadzonego w macierzystych miejscach stacjonowania, w warunkach zbliżonych do działań wojennych.

Ogólnie 2 plm wypadł zadawalająco. W czasie trwania tychże ćwiczeń, nie ustrzeżono się od przykrych zdarzeń m. in.:
Por. pil. L. Stręk – 12.05.1949 r. w czasie zbiórki w powietrzu do odlotu na Ornetę oddalił się od grupy by kosiakiem przelecieć nad domem narzeczonej.

Ppor. pil. C. Tanana – 17.05.1949 r. podczas kołowania koło samolotu (UT-2) wpadło do dziury w wyniku czego złamało się śmigło. Przeprowadzono drobiazgowe śledztwo. W sprawozdaniu napisano m. in. że bezpośrednią winę ponosi pilot (kołował bez sygnalisty) były też przyczyny pośrednie – nienależyte przygotowanie lotniska (nie wyrównano nawierzchni nie oznakowano chorągiewkami i inne drobne niedociągnięcia). Efektem było zawieszenie w lotach na miesiąc i skierowanie pilota na doszkolenie. (w 2 PLM był taki czas, w którym służyło czterech pilotów - braci Tanana). Za podobne zdarzenie - w stosunku do instruktora por. pil. M. Bajczykowa (Rosjanin) nie wyciągnięto konsekwencji.

Chor. pil. B. Muszyński – 29.07. 1949 r. podczas lądowania zapalił się silnik samolotu. Pilotowi udało się wylądować. Nie odniósł żadnych obrażeń. Śledztwo szybko zakończono.

Chor. pil. H. Walczak - oddalenie się od zespołu latającego, utrata orientacji, w efekcie wylądował w Elblągu

Mjr pil. E Chromy – dowódca 2 PLM w czasie powrotu z Ornety z powodu złych warunków atmosferycznych lądował w Radomiu

lotnictwo.net.pl/
Za tę wiadomość podziękował(a): Aszok